_ Het fotomagazine 2023 – 2024 Te verkrijgen bij Jan Meurs
_ Het fotomagazine 2024 – 2025 Te verkrijgen bij Jan Meurs
_ Susanne Sontag – over fotografie

‘Nog altijd domineert Over fotografie het denken over fotografie. De schrijfstijl is vintage Sontag: trefzeker, stoer en stellig. Ze bracht de angsten en ambivalenties die veel mensen voelen tegenover moderne technologie in het algemeen, en fotografie in het bijzonder, messcherp onder woorden. Zelfs nu kun je amper een column, recensie of boek over fotografie lezen waarin Sontag niet wordt aangehaald – zeker wanneer het over foto’s van oorlog, honger of geweld gaat.’ – Lynn Berger in De Correspondent
Over fotografie is een boeiend relaas over wat foto’s eigenlijk zijn, over esthetische en morele problemen waarmee we door hun alomtegenwoordigheid in onze mediacultuur worden geconfronteerd en over de (on)bedoelde effecten van fotografie. Het is een klassiek geworden, baanbrekend onderzoek naar de rol en de betekenis van beelden.

Peter Martens – american testimony
Omschrijving
Het werk van Peter Martens neemt binnen de Nederlandse fotografie een unieke plaats in. In 1969 werd hij als eerste fotograaf in Nederland toegelaten tot de Beeldende Kunst Regeling (BKR). Dit was niet alleen een erkenning voor zijn eigen werk maar ook voor het medium fotografie als beeldende kunst. Als een van de weinige Nederlandse fotografen was Martens enkele jaren nominée van Magnum en in 1977 en 1979 won hij verschillende prijzen bij World Press Photo. Peter Martens vestigde zich in 1964 als zelfstandig fotograaf. Hij ontwikkelde zich tot een veelzijdig straatfotograaf met een eigen stijl. Zijn manier van werken is geïnspireerd door de lange Amerikaanse traditie van betrokken en persoonlijke documentaire fotografie. Martens ging nog een stap verder en ontpopte zich tot een radicale straatfotograaf die het opnam voor kansarmen en verschoppelingen. Een langgekoesterde wens van Peter Martens (1937-1992) komt twintig jaar na zijn overlijden uit: de publicatie van zijn twee fotoboeken. De dummy’s die Martens kort voor zijn dood heeft samengesteld en de meer dan 400 afdrukken die hij daarvoor selecteerde lagen sindsdien in het archief van het Nederlands Fotomuseum. In 2012 verschijnen de ouvreboeken ‘Few Loving Voices’ en ‘American Testimony’. Toen Martens begin jaren zeventig Amerika ontdekte werd dat zijn favoriete domein: het land waar hij de onderwerpen vond waardoor hij als fotojournalist werd geobsedeerd. Zijn zaak was de dagelijkse oorlog in de straat: het nieuws dat geen nieuws was maar wel de dagelijkse realiteit voor talloze mensen. Het leven in de Verenigde Staten -zo laat Martens zien- kan net zo meedogenloos zijn als het leven in dictaturen of in ontwikkelingslanden. De foto’s die hij maakte in de Verenigde Staten heeft Martens ondergebracht in een apart boek: ‘American Testimony’ met een tekst van Renate Dorrestein die als schrijvend journalist met Peter Martens veel reportages maakte, onder andere voor ‘Panorama’

Alsof de dag nooit heeft bestaan van Nele Van Canneyt
In Alsof de dag nooit heeft bestaan neemt Nele Van Canneyt ons mee naar de schemerzone tussen dag en nacht—een tijdloos moment waarin de werkelijkheid stilvalt en ruimte ontstaat voor introspectie. Haar fotografische werken, vaak niet-geënsceneerd en doordrenkt van stilte, vormen een poëtische dialoog tussen de innerlijke wereld van gedachten en de uiterlijke wereld van observatie.
Van Canneyt, visueel kunstenaar uit Kortrijk, werkt met beelden die ze verzamelde tijdens haar vele reizen. In deze serie combineert ze foto’s uit uiteenlopende locaties tot nieuwe reeksen, waarin onverwachte verbanden ontstaan. Elk beeld staat op zichzelf, maar krijgt een nieuwe betekenis door de context en volgorde waarin het wordt gepresenteerd—zoals fragmenten in een film die samen een groter verhaal vertellen.
Het boek Alsof de dag nooit heeft bestaan, van 112 pagina’s met 67 fotografische werken. De serie werd eerder gepresenteerd tijdens het internationale fotofestival Rencontres internationales de la photographie en Gaspésie in Canada.
De werken nodigen uit tot verstilling, tot het ervaren van een moment dat zich onttrekt aan tijd. Alsof de nacht nooit eindigt. Alsof de dag nooit begint.
Voor meer informatie over het werk van Nele Van Canneyt of een bezoek aan haar atelier in Kortrijk:
Kijk voor meer informatie op: https://www.nelevancanneyt.com/

